Skocz do zawartości


[OpenGl][Delphi] - poruszanie sie po terenie 3D


2 odpowiedzi w tym temacie

#1 Adrian B.

    Nowy na forum

  • Użytkownicy
  • 7 Postów:

Napisano sob, 18 cze 2011 - 11:27

Witam,
Próbuje stworzyć pewną gierkę 3d za pomocą OpenGl. Zasada jaką przyjąłem to : świat nieruchomy, widok bohatera w pierwszej osobie za pomocą gluLookAt() i mam pewien problem. Oprogramowałem juz takie klawisze jak:

w, s - przód / tył :

delphi

if(key = ord('W')) then
begin
   poz.x := poz.x + lx/10;
   poz.z := poz.z + lz/10;
end;
 
if(key = ord('S')) then
begin
   poz.x := poz.x - lx/10;
   poz.z := poz.z - lz/10;
end;
 
gluLookAt(poz.x,0,poz.z,poz.x+lx,ly,poz.z+lz,0,1,0);
 


I tutaj mam do was pytanie małe Dołączona grafika Jak oprogramować kroki w bok - klawisze a,d oraz patrzenie w górę i w dół klawisze - góra , dół bo niestety nie mam pojęcia jak to mogę rozwiązać.

Dziękuję za wszelką udzieloną pomoc Dołączona grafika)

#2 wbp

    Bywalec

  • Użytkownicy
  • 36 Postów:

Napisano sob, 18 cze 2011 - 21:32

Mam wrażenie, że to działa tak, że jak wcisnę strzałkę w lewo to on się obróci i poruszy w tym kierunku. Tak ma być?

co do klawiszy:
poz.v to kąt. poz.v+90 w jedną stronę i poz.v-90 w kolejną (zależnie od tego jak masz to wszystko zrobione, może być czasem w radianach potrzebne)

góra dół
1. najpierw obracasz w płaszczyźnie XZ - to masz
potem w płaszczyźnie RY - r to nowy wektor o długości 5, który otrzymujesz w twoim przypadku. Tak naprawdę to promień okręgu.

Albo możesz też odpuścić trygonometrie i podawać kąty na glRotatef a pozycje na glTranslatef smile.gif lub inne tego typu polecenia

#3 Adrian B.

    Nowy na forum

  • Użytkownicy
  • 7 Postów:

Napisano nie, 26 cze 2011 - 09:35

Witam panowie wink.gif

Hm nie miałem jak was wcześniej poinformowac ale udało się mi problem rozwiązac za pomoca biblioteki którą znalazłem. Pozwala ona na prostym poruszaniu kamera we wszystkich kierunkach oraz obracanie jej. Dziekuje za udizleone odpowiedzi.

Jednak mam teraz jeszcze maly problem zauwazylem ze jak naloze teksturke na blok z kanalem alfa (w tym wypadku plik .tga) to z 2 stron obiektu widac wszystko co jest za nim przez przezroczyste piksele a z drugiej strony obiektu w tym miejsciu widac jedynie czarne tlo chociaż elementy te są za nim. Wydaje się mi że tu chodzi cos o gl_cull_face jendak nie okminiam ;D proszę was o pomoc wink.gifsmile.gif mogę też podesłac demo exe i czesc kodu jesli byscie chcieli wink.gif

Dziekuje za ewentualna pomoc wink.gif


UWAGA. Probelm rozwiazany , okazała się że wynikał on z mojego niedouczenia. Przedmioty z teksturą posiadającą kanał alfa renderuje jako ostatnie wtedy wszystkie strony działają poprawnie wink.gif)